Hareket Eden Bedeninin Temelleriyle Dansa

Sonbaharı doğadaki yapılardan yola çıkıp beden mimarisini keşfederek, dansla karşılamaya ne dersiniz? Bu atölyede, gündelik hayatta bedenlerimizle ve hareketle kurduğumuz ilişkiyi değiştirecek temel bir farkındalık kazandırmayı ve dansın canlandırıcı etkisini sizinle paylaşmayı amaçlıyoruz. Dört hafta boyunca hareket eden bedenin temelleri üzerine çalışacak ve bu temeller üzerine dans cümleleri kuracağız.
Her derste bedenin farklı bir bölümüne (ya da mekanizmasına) odaklanacağımız dört bölümden oluşan bu atölyede “Bu gezegen üzerinde insan bedeniyle nasıl hareket edilir?” sorusuna cevaplar arayacağız ve her hafta farklı bir kural/imkan üzerinde duracağız. Evrenin ve bedenin bizi sınırlayan kurallarını birer imkana dönüştürmek mümkün mü, araştırıp görelim… Doğadan yola çıkarak bedenlerimizin yapısına bakalım, biraz canlanalım.. Kendimizi doğanın bir parçası olarak görmeyi, doğada bedenimizin parçalarının benzerlerini bulmayı deneyelim… Denizin, rüzgarın, kumun, ağacın, göktaşlarının dans etmek için bir vesiyleye, hareket için bir itkiye dönüşmesini izleyelim…

1.Ders
Ayaklar ve Destek
Gökyüzü ile yer arasında nasıl duruyorum? Beni bu gezegende hareketli kılan ve sabitleyen ayaklarımın yapısı nasıl? Doğada benzer yapılar bulmak mümkün mü? Ayaklar dışında destek imkanlarımız var mı? Ya da yer dışında üzerinde “yürüyebileceğimiz” yüzeyler…
… yürüyen ayaklardan dans eden ayaklara …

2.Ders
Kollar & Bacaklar ve Mekan
Bedenimizin dışarıyla iletişim kuran parçaları, kollar ve bacaklar… Uzanan, eğilen, kalkan, topa vuran, sarılan… Peki bu parçaların hareket imkanları neler? Bedenimi farklı biçimlerde kullanarak farklı mekanlara seyahat edebilsem… Denizde, çimlerde, bir balonun içinde, gökyüzünde ya da uzayda olmayı hayal edebilir miyim? Ya bana ayrılan mekan sandığımdan daha genişse?
… sandalye tepesinden uzaya…

3.Ders
Üç ağırlık ve Yerçekimi
Yaşamsal organlarımızı muhafaza eden üç kap… Baş, göğüs kafesi ve kalça… Ortaokul yıllarındaki fizik derslerine kısa bir yolculuk: potansiyel enerjiyi kinetiğe, kinetiği potansiyele nasıl çeviriyorduk?… Ayakta durmakla başlayalım… Hayat düşmek ve kalkmaktan ibaret diyor Doris Humphrey, dans da öyle… Bu üç kütle bağlı olduğu omurga üzerinde nasıl hareket edebiliyor? Birbiri ile nasıl ilişkileniyor?
… haydi, üç top çevirmeye…

4.Ders
Omurga ve Bağlantı
Yaşamsal üç kütlenin taşıyıcısı… Dış dünya ile bağımızı kuran kollar ve bacaklara açılan bağlantı yollarının sağlayıcısı… %60’ı suyla dolu bedenin akıcılığını organize eden yapı…
İnsan omurgasını diğer canlıların omurgalarından ayıran nedir? Bunun yürüme eylemi ile bir ilgisi olabilir mi? Omurganın hareket kabiliyetinin sınırları nerde başlıyor, nerde bitiyor? Hangisi daha sağlıklı? Zincirin en önemli halkasına bir göz atalım..
… sabit hareket kalıplarından özgür hareket zincirlerine…

*Çalışma her yaştan yetişkin için uygundur.

Gün: Perşembe
Saat
: 19.30 – 20.30

Katılım Bedeli:
Katılımcı: 320 TL
İndirimli katılımcı: 250 TL

Katılım linki, eğitimin yapılacağı günler e-posta ve SMS ile iletilecektir.

 

*Axis Syllabus nedir?
Axis Syllabus hareket eden bedenin anatomisini araştıran, bedenin mimari yapısını bir paradigma olarak kabul eden ve bu yapıdan faydalanarak hareket etmeyi teşvik eden bir açık kaynak çalışmadır. Dansçı Frey Faust’un 90’lı yıllarda başlattığı AS, başı sonu belli bir hareket tekniği ya da bir dans repertuarı sunmak yerine hareketin temellerine eğilen değişime ve gelişime açık bir hareket disiplinidir. AS çalışmaları Türkiye’de Barış Mıhçı yürütücülüğünde sürdürülmektedir.

Neden Axis Syllabus?
Dünyaya geldiğimiz andan itibaren bedenimizin imkanlarını ve onu kullanmanın yollarını öğreniriz.  Ancak bir yandan sosyalleşme sonucu gördüğümüz hareket kalıplarını taklit etme serüvenimiz de başlar. Bu, çoğu zaman anatomik olarak kolaylaştırıcı olmayan, hatta sakatlanma riski taşıyan hareket alışkanlıkları edinmemizle de sonuçlanır. Axis Syllabus bu alışkanlıkları bir kenara bırakmayı ve bedenin yapısına uyumlu hareket etmeyi teklif ediyor.

Banu Açıkdeniz / Dans eğitmeni
Boğaziçi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nden 2005 ve İstanbul Bilgi Üniversitesi Kültürel İncelemeler Yüksek Lisans programından 2009 yılında mezun oldu. Üniversite yıllarında yoğunlaşan dans eğitiminin ardından, 2005 yılından bu yana farklı yaş ve deneyimlerden katılımcılarla dans ve hareket üzerine çalışmalar yürütüyor ve sahne sanatlarında hareket araştırmaları üzerine her yıl çeşitli atölyeler düzenliyor. Son iki yıldır Axis Syllabus* disiplini üzerine çalışan sanatçı bu disiplinin sunduğu yaklaşımı dans alanındaki çalışmalarına da yansıtmayı amaçlıyor.  2005 yılından bu yana Kardeş Türküler dans-müzik projelerinde dansçı ve koreograf olarak, 2010 yılından itibaren de Bgst Tiyatro’nun çeşitli projelerinde dansçı-oyuncu ve koreograf olarak yer almayı sürdürüyor.